Wednesday, January 14, 2015

Kopok lekor lagi best dari Kpop

Terasa balik nak menulis ni haa.. sebab banyak cerita-cerita hangat sangat jadi . Dengan Charlie Hebdo nye, dengan Kpop nye. macam-macam.

Cuma nya persamaan dua-dua ni, sebab berkaitan dengan isu orang Islam, and yang Kpop tu termasuklah Melayu sekali. First sekali yang Kpop tu memang la nampak murah sangat maruah budak perempuan tu atas stage. Blinded dengan 'kehandsoman' artis2 tu dan tanpa silu nak dipeluk la konon2 fangirl. So, benda ni memang salah la di sisi ugama dan bertentangan dengan adat ketimuran orang kita. So kena tegur, tapi jangan kutuk2 sangat lah. Cukup sampai dia terasa, kalau tak terasa nak bertaubat tu nauzubillah. apa pun kalau budak tu nak malu aku rasa isu ni tahan la dua bulan nanti suram la dengan cerita2 lain pulak.

Dan realitinya, memang lah kat Malaysia ni memang dah caca merba dah akhlak muda mudi dengan yang tua sekali pun , contoh puan Ifa Gegar Vaganza (kudos tu uncle Rosyam yang tegur). Yang kapel pun peluk2, artis dengan tak artisnya ada ja yang buat. Cuma nya mungkin tak nampak sebab tak buat secara publicly (tp jadi public bila upload gambar2 maksiat tu kt laman sosial). Jadi ini bukan isu baru tapi bila dah publicly and involve mamat2 Korea ni mana mau tak jadi highlight? taw la bloggers2 kita ni mamak buat teh ais ada lalat dua ekoq pun boleh jadi isu nasional!

Having said that, antara benda yang aku tak suka ni bila mana non-muslim cuba ambil semua peliang yang ada untuk kutuk dan merendah-rendahkan undang-undang Islam dan defendkan yang batil. Kalau boleh tu memang abes la dorang nak bantai, termasuk jugak member2 facebook, panasss je. Kalau dah sama-sama muslim yang bincang masalah yang terjadi kat umat kita ni yang suka sangat bash bash ni kenapa eh? rasa superior sangat ke? yang sesetengah pihak bagi fatwa ntah apa2 agenda kristian la apa la tu pun satu. kalau nak wakilkan suara rakyat muslim ni pakai akai sikit jangan bagi kenyataan yang bodoh2 belaka. Lagi satu, memang medium sekarang ni semua nak pakai bahasa Inggeris eh? kesian gak la tengok yang tak faham bahasa Inggeris sangat tu taktaw apa benda la depa kutuk2 ni, nak reply, tak pandai sangat speaking2 ni kan? Heh. Talking about respect.zz.



Ya, maksiat makin banyak. And thankfully gerakan2 dakwah Islam (yang tk bodoh) pun jugak makin berkembang. ni pun tanda2 kita dah mula cakna isu2 macam ni. And hopefully, the time when yang baik lagi banyak dari yang tak baik. Kebenaran dapat ditegakkan secara hikmah , dan bijaksana. Dalam citer LOTR pun orcs, goblin, kacukan jahat semua mmg lagi banyak tapi ketahuilah yang baik akan menang juga akhirnya lol. may we be the part of group yang akan mencerahkan ugama kepada masyarakat islam sendiri, dan juga yang bukan islam jugak. Amiin.

No comments: