Sunday, September 4, 2016

Bagusnya Pokemon Go!

Seperti yang dinyatakan dalam entry sebelum ni, selain dari potensi keburukan aplikasi Pokemon Go ni, banyak jugak kebaikan yang aku rasa  ada dalam permainan ni. Selepas sebulan main, ni review aku.

1)    Dengan join sekali main, boleh la buat modal sembang dengan player2 lain. Aku rasa yang main Pokemon ni umumnya dari beberapa golongan especially;

- orang yang sentiasa ikut perkembangan semasa
-orang tahun  80-90an yang membesar dengan pokemon
-gamer/ nerds

Ada jugak aku nampak lecturer aku yang umo 40-50 tahun pun main, siap tawan gym lagi. Hebat betul. Anyway, setiap golongan ni pun main atas sebab2 yang tertentu. Ada yang saja try pastu uninstall, ada yang nak jadi collector pokemon, ada yang competitive nak tawan gym untuk group masing2, dan ada yang jadikan platform untuk streaming from computer (using cheats, which aku sangat tak suka spoofer2 ni). Anyway, point aku ialah sebenarnya sebagai satu game, dia jadi fenomena global wa cakap lu. Jadi dari sisi pandang aku yang casual gamer ni, lebih banyak orang yang enjoy dengan apa yang aku enjoy, maka boleh la open up untuk topic conversation dengan bukan sahaja rakan2 gamer dan peminat anime pokemon yang sedia ada, malah orang2 yang sebelum ni tak pernah main game pun. It's a blessing in a way for me. Untuk DOTA2, nak sembang2 deep pasal dota, gameplay dan sebagainya hanya dengan limited rakan yang bermain sahaja, which is tak ramai pun.Tapi dengan Pokemon Go, benda macam ni boleh buat dengan lebih ramai kawan!

 2) Selain tu, game ni pun buat orang yang sofa ubi keledek (potato couch) bergerak, berjalan dan mengembara! Ok sounds too dramatic but hey, it's true. Untuk menetaskan telur pokemon, kita dikehendaki berjalan sebanyak 2km, 5km, 10km depending dengan jenis telur. Walaupun banyak yang cheat dengan bukak apps dan memandu secara perlahan, tapi mereka jugak akan ambil inisiatif untuk berjalan. Contohnya, kalau destinasi yang nak dituju tu tak jauh mana sangat, some people will opt to parking kat satu tempat, then jalan ke destinasi yang seterusnya sebab antara destinasi tu ada pokestops dan jugak dapat walking distance untuk hatch pokemon egg. Taku kurang juga dengan orang yang tak pernah jogging tapi decided to jogging kat tasik sambil hatch egg or having a morning and evening walk /cycling around taman perumahan. Secara tak langsung, game ni telah menggalakkan orang ramai bergerak, berjalan kaki dan berbasikal serta aktiviti2 sihat yang lain. I myself considering untuk beli skateboard ronda2 taman sambil hatch egg kot. Selama ni dok terperap je kat rumah la ni rajin gak la jalan2 keluarkan peluh.

Selain dari jalan/cycling untuk hatch telur, aku pun jadi adventurer 'mengembara' dan explore taman2 yang sebelum ni tak pernah ronda pun kat sana. Seriously. Sebab nak hunt cari pokestop dengan pokemon je pun. Kalau jenis bukan kaki berjalan, biasanya memang kalau pindah tempat baru pun akan tak kemana. Tau jalan ke rumah je. Hehe. Tapi dengan main game ni, semangat meneroka dan ronda2 kawasan baru tu sentiasa ada. Aku siap discover jalan shortcut baru lagi kot. Feeling dia agak awesome la jugak. Sambil ronda, dapat item dari pokestop, dapat pokemon baru menetas.

Image result for cute pikachu exercise


3) Bercakap pasal Pokestop. banyak tempat2 tarikan yang dijadikan pokestop, termasuklah masjid2, kuil dan tokong2. Ini akan menarik orang ramai ke tempat tu, dan secara tak langsung mengimarahkan masjid dan memberi percampuran budaya. Nampak macam teoritikal tapi ia memang berlaku, which is good especially kita yang berbilang kaum ni. Bagi anak2 yang sebelum ni tak ke masjid, pergi awal ke masjid. Even pergi ke masjid walaupun orang dah abes solat fardu dan solat di sana. Sebagai faktor tarikan, benda2 ni memang bagus. Tapi bagi yang memang yang selalu ke masjid, yang alim2, maybe Pokemon Go bukan benda yang baik sebab niat nak ke masjid purely untuk solat berjemaah tu 'tercemar' sikit, you know what i mean?

Speaking of this, aku nampak yang orang zaman sekarang ni, akan buat sesuatu kalau ada ganjaran yang nampak depan mata. Jadi untuk tarik orang tu, kenalah kasi ganjaran yang nampak. Macam pergi pokestop, even jauh pun rasa berbaloi sebab dapat item, padahal virtual item je pun. Sampai pergi ke masjid solat berjemaah, dengan solat sunat lagi. Tapi kalau kita tengok semasa solat jumaat atau solat berjemaah yang lain secara umumnya, pakat2 tolak orang lain ke saf depan, diri sendiri tknak pergi. Walaupun kita tahu, ganjaran solat kat saf depan2 sekali sangatlah besar. Namun sebab apa taknak? Sebab kita tak nampak pahala tu. Jadi kita tak rasa. Jadi macam mana nak nampak pahala2 yang tak nampak ni? Kena bukak mata hati la, kena ada iman. Dengan imanla yang kuatla kita akan percaya dan 'nampak' adanya pahala dan dosa, adanya Tuhan, adanya Hari Pembalasan.
Jadi lepasni kalau nak ajak orang ke arah kebaikan, kita ajak dengan ganjaran yang 'nampak' dulu. Belanja ke ape ke. Dah lama2 iman dia timbul, baru dia buat baik tanpa kena suruh. Alah, macam kita kecik2 dulu, nak ajar puasa, kena bagi rm1 seringgit puasa penuh sebulan dapat rm30. Dah besar, faham apa itu ibadat wajib, toksah nak bagi duit dah, boleh buat sendiri.

Image result for iman heart 

4) Untuk orang yang business-minded, Pokemon jugak boleh jadi sumber pendapatan. Bila dah jadi global phenomena, memang sesuai sangat lah jual merchandise2 Pokemon macam keychain, powerbank, model figura, dan sbgainya. Bnyak jugak aku nampak yang jual tshirt pokemon especially untuk team2 macam Team Instinct, Team Valor, dengan Team Mystique. Selain dari jual merchandise ataupun barang2 yang berunsur pokemon, boleh jugak bukak gerai makan/minum berdekatan pokestops. Kompem laku.
Tapi tu lah, banyak jugak eksploitasi aku nampak. model pokemon kecik2 pun harga mahal gak lah. aku dulu kecik2 tikam figura pokemon besar2 pun baru seringgit. hehe.

 Image result for pokemon merchandise
plushie toys .cute betoi ditto2 ni

Image result for pokemon merchandise
i would buy this kalau ada yang mini size


Penutup kata, (banyak lagi nak tulis tapi sumpah aku bukan jenis rajin menulis), as an application and a mere game, Pokemon Go undoubtedly have some good impacts socially, physically, and by the some extent spiritually especially buat para2 gamer macam aku ni.



Peace out. Pika!
Image result for cute pikachu

No comments: