Wednesday, October 27, 2010

maju maju maju

baru tadi AGM PSC..macam BADAR gak lah..
aku dilantik jadi biro ekonomi ttp tolak je..cukupla dengan ydp silat cekak malaysia.
aku tak seberani nk amek banyak2.. so to all PSCian mai kita hidupkan biah solehah kat INTEC nih..tambahkan usrah..banyakkan fikrah ismiah.

tapi ape yang menarik sebenarnya ialah ucapan guru penasihat PSC iaitu ustat redhauddin( ustat redha ) yang membuka fikrah ak yang selama ni tgh dalam lamunan.

perkupasan tentang organisasi melalui ayat alquran

"qulillahumma malikal mulki tu'til mulka man tasya'...watu'izzu man tasya'...wa tuzillu man tasya'...biyadik al-khair innaka ala kulli syai' qadiir"

maka kita dapat taw Allah lah penguasa ,penakluk, n pemimpin organisasi.
Allah anta rsulullah pimpin manusia n sahabat
mu'min dijadikan sebagai pemimpin muslim
dan muslim ialah yang dipertanggungjawabkan untuk pimpin orang lain.

maka nampak dah dalam dunia ni da ada konsep kepimpinan.kta cuma teruskan shaja untuk dapat keredhaan Allah.

jangan pk nk dapat jawatan. pk apa kita nk bila kita dpat jawatan.
kita nk jadi somebody.nk jadi lebih baik. kita nk memimpin orang.

sebab kita tanak orang yang fikrahnya tidak islam memimpin kita.
mka kat sinilah tempat kita blajar.
n tmpat nk tnjukkan kehebatan islam itu.

bkn masa retorik dah sekarang..kata islam hebat dlm buku..
skrg masa kita tonjolkan kat luar.
dengan cara hidup kita yg tak jumud
tawarkan alternative tambahkan budi bahasa dsb
including jadi cerdik pandai.

so ayyuhal muslimuun, hayya bina ilal najah. mai pakat kita lawan balik.
(kat INTEC muslemeen high flyer sangat kurang.di manakah anda???)

and teringat pulak kata2 guru utama silat cekak malaysia, dato' haji maideen bin kadir shah:-

"saya menjadi guru utama bknlah saya bangga dengan itu. silat cekak bukan saya punya.saya hanya meneruskan amanat yang diberikan sahaja."







No comments: